سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترجمه و تفسیر سوره حجرات

علت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)

آیا در منابع شیعی به علت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تصریح شده است؟

بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)، آسیب‌های جسمی و روحی فراوانی به حضرت زهرا(س) وارد شد که در نهایت به شهادت حضرتشان انجامید.[1]

در منابع شیعی گزارش‌های گوناگونی حاکی از آن است که حضرتشان میان در و دیوار قرار گرفته، بازویشان با غلاف شمشیر، پهلویشان با لگد و صورتشان با سیلی آسیب دید.

شدّت این آسیب‌ها به حدّى بود که فرزندی که به او باردار بودند(حضرت محسن) نیز سقط شد.

البته گزارش‌های موجود دارای برخی تفاوت‌ها می‌باشند، اما شهادت زهرا(س) و فرزندش نقطه اشتراک تمام آنها است. اکنون به بخش کوچکی از این گزارش‌ها اشاره می‌کنیم:پیامبر(ص) فرمودند:

«… گویا مى‏بینم پس از من خوارى به خانه‏ زهرا(س) راه یافته؛ حرمتش زیر پا نهاده شده؛ حقش غصب گردیده؛ از ارث ممنوع شده؛ پهلویش‏ شکسته و جنینش سقط شده؛ و فریاد می‌زند یا محمداه و پاسخی نمی‌شنود؛ کمک می‌طلبد و کسى به داد او نمی‌رسد و همیشه پس از من گرفتار و گریان است… و او اول کسی از خاندانم است که با غم و اندوه شهید شده و بر من وارد می‌شود. پس می‌گویم: خدایا کسی که به او ظلم کرده را لعنت کن و غاصب حقش را به مجازاتش برسان و کسی که ذلیلش کرده را خوار کن و آن‌که به پهلویش ضربه زد و فرزندش را سقط کرد در آتش قرار ده…».[2]امام على(ع) در جواب این پرسش که چرا عمر مانند دیگر کارگزارانش از قنفذ[3] مالیات نمی‌گرفت، فرمود: زیرا فاطمه(س) هنگامی که از ما دفاع می‌کرد، قنفذ او را با تازیانه زد و در حالی‌که اثر آن تازیانه در بازویش مانند بازوبندی باقى مانده بود، از دنیا رفت».[4]

حضرت زهرا(س): «… آنها آمدند و درب خانه‌ام را به آتش کشیدند. من آنها را به خدا و پدرم سوگند دادم که دست از ما بردارید و بروید، امّا آنها اعتنا نکردند … همچنین چنان به در لگد زد که درِ نیم‏سوخته به‌روی من افتاد، در حالی‌که باردار بودم و همانطور که آتش زبانه می‎کشید، با صورت به‌ زمین افتادم … سپس چنان با سیلی به صورتم زد که گوشواره‎هایم کنده شد … محسنم را سقط کردند».[5]

امام باقر(ع): «حضرت زهرا(س)‌به محسن حامله شد، اما هنگامی که پس از رحلت پیامبر(ص) به خانه‌اش هجوم آورده و اتفاقاتی که آن روز رخ داد و امام علی(ع) را بیرون کشیدند، هم اینها باعث شد تا فاطمه(س)، محسن که نزدیک وقت زادنش بود را سقط کرد و همین روز آغاز بیماری و رحلتشان بود. درود خدا بر او باد».[6]

امام صادق(ع): «پیامبر(ص) فرمود: ملعون است، ملعون است کسی که بعد از من به فاطمه(س) ظلم می‌کند و حقش را غصب کرده و شهیدش می‌کند».[7]

ادامه مقاله علت شهادت حضرت فاطمه زهرا