سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترجمه و تفسیر سوره حجرات

مقاله حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

    نظر

مقاله حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

حضرت صدیقه طاهره، دخت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ستایشگران بی شمار دارد و از فضایل، مناقب و مقامات عالیه او ستایش های فراوانی شده است. دوست و دشمن، به کمال و عظمت او اعترافات کرده و جلالت شأن وی را ستوده‌اند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: و او پاره تن من است و او قلب من است که میان دو پهلوی من قرار دارد؛ پس کسی که او را اذیت کرده و کسی که مرا بیازارد خداوند را آزرده است.

مقدمه

زهرا (ع) کوثر خداست. لیله القدر خداست. جلوه ی جمال خداست و تفسیر جلال خدا زهرا (ع) ادامه رسول است و همتای علی حضرت زهرا (ع) در رأس تمام بانوان اسلام قرار دارد زیرا او تنها بانویی است که پدرش معصوم‌ ، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده است محیط پرورش و زندگی حضرت زهرا (ع) محیط عصمت و طهارت بوده است اوست که معرف نهایت کمال زن است و اوج عروج یک انسان چشمه ی غدیر در باغ دستان پرتوان او به بلوغی رسید و غدیریان از دامان عصمت او به رویشی رسیدند. کودکی خویش را در خانه شخص اول اسلام یعنی پیغمبر برگزیده ای که تحت تربیت مستقیم پروردگار جهان قرارداشت طی کرد. دوران خانه داری و بچه داری را در خانه دومین شخصیت ممتاز اسلام یعنی علی بن ابی طالب (ع) گذراند در این دوران کوتاه دو پسر معصوم یعنی حسن (ع) و حسین (ع) را تربیت کرد و دو دختر شجاع و فداکار مانند زینب و ام کلثوم به جامعه ی تحویل داد. اما آیا می شود آن را که آسمان و خورشید و ماه‌، وسعت ها نور و زیبایی را اقاقی ها عطر را، کبوتران پرواز را و چشمه ها طهارت را از او به عاریت گرفته اند و به تحلیل نشست؟ و اما زهرا(ع) است راهگشا و پیش آهنگ حقایقی که ترجمان معنای آزادی، زیبایی مقاومت و رهایی است. وزن را چه فضیلتی بالاتر و چه معلمی جز فاطمه شاید؟ کسی که کوثر و لیله القدر خدا و سبزترین پاسخ به روح تشنه ی انسان ها در تمامی عصرها و نسل هاست. او که در بینش، اندیشه، احساس، باور، انگیزه. سلوک، سیره، رفتار و زندگیش آموزگار چگونه بودن و چگونه شدن زن در هر دو عرصه فردی و اجتماعی است.

از ولادت تا شهادت


فاطمه (ع) شاگرد مکتب محمد (ص) است از خردسالی تا واپسین ساعات حیات آن گاه که کودکی است خرد از معلم بزرگ جهان محمد مصطفی (ص) درس زندگی می آموزد از نزدیک رستن نهال عظیم دانش راستی و حقیقت را نظاره می کند و در جان شیرین زخم جانکاه حقیقت را احساس می کند. او از مربی آدمیان درس توحید و یقین‌، ایمان، تقوا، صبر، اتصال و قرب به خدارا نیک می آموزد. در تاریخ تولد حضرت فاطمه (ع) در بین علمای اسلام اختلاف است اما مرحوم کلینی در کتاب کافی می گوید: فاطمه (ع) پنج سال بعد از بعثت متولد شد و چون از دینار حلت نمود هیجده سال و هفتاد پنج روز داشت و هفتاد و پنج روز بعد از پدر خود زنده بود. در کتاب دلائل الامامه طبری و بحار الانوار علامه مجلسی از ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: فاطمه (ع) در روز بیستم جمادی الآخر سال چهل و پنجم از ولادت پیامبر به دنیا آمد و هشت سال در مکه و ده سال در مدینه با پدر خود زندگی نمود و بعد از رحلت پیامبر هفتاد و پنج روز زنده بود و روز سه شنبه سوم جمادی الآخر سال یازده هجرت از دنیا رحلت نمود.مادر فاطمه (ع) زنی بود به نام خدیجه دختر خویلد. خدیجه در یکی از خانواده های اصیل و شریف قریش به دنیا آمد و تربیت یافت افراد خانواده اش همه دانشمند و فداکار و روحانی و حمایت کننده از خانه کعبه بودند در تعریف و توصیف پدر فاطمه (ع) احتیاجی به توصیف نیست زیرا شخصیت فوق العاده و عظمت روحی و اخلاق پسندیده و همت عالی و فداکاری و شجاعت رسول خدا (ص) سرآمد تمامی افراد بشر است. دوران کودکی آن حضرت در محیط بسیار خطرناک و اوضاع بحرانی و انقلابی صدراسلام بود در زمانی که یکی از افتخارات مردم جاهل آن زمان زنده به گور کردن دختران بود و رسول خدا در چنین زمانی دست دختر خود را می بوسید و می فرمود فاطمه پاره تن من است. زمانی که دعوت پیغمبر (ص) علنی شد اذیت و آذار دشمنان نیز شدت یافت. فاطمه (ع) وقتی از خانه خارج می شد شاهد حوادث تلخی بود گاهی می دید پدرش را اذیت می کنند و ناسزایش می گویند اوضاع بحرانی و خطرناک و حوادث سهمیگن دوران زندگی فاطمه (ع) نه تنها خللی بر روح آن حضرت وارد نساخت بلکه بر عکس آن حضرت را برای هر گونه مبارزه ای آماده ساخت. روزگار سخت و نیز خرد سالی فاطمه (ع) طی شد و زمان ازدواج حضرت رسیده بود. در این زمان اسلام پیشرفت کرده بود و پیامبر شخص اول آن زمان بودند حضرت فاطمه (ع) خواستگاران زیادی از اشراف و متمکنین داشتند اما رسول خدا فاطمه (ع) را برای علی (ع) نگه داشته بود و دوست می داشت از جانب ایشان پیشنهاد بشود. سرانجام نیز ازدواج این 2 روح آسمانی سرگرفت و رسول خدا بسیار مسرور گشتند از همین رهگذر بود که ذریه و نسل پاک پیغمیر (ص) در وجود دخترش قرار گرفت و چنین مقدر شد که امامان و پیشوایان و رهبران دینی اسلام از نسل زهرا (ع) به وجود آیند.

نام ها، القاب و کینه ها


برای حضرت زهرا (ع) در نزد حق تعالی نام های بسیاری است و این نشان از عظمت مقام آن شهیده والامقام در نزد خداوند دارد. مرحوم صدوق و کلینی از امام صادق (ع) نقل نموده اند که به یونس بن طبیان فرمود فاطمه(ع) نزد خداوند عزوجل نه اسلام دارد. فاطمه ‌، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه ، راضیه، مرضیه، محدثه، زهرا سپس فرمود آیا می دانی معنای فاطمه چیست؟ یونس می گوید گفتم مولای من به من خبر دهید امام صادق (ع) فرمودند: او از هر شری جدا شده است و اگر امیر مومنین با او ازدواج نمی نمود تا قیامت برای او در روی زمین از آدم و بعد از او کفوی و همتایی نمی بود. و نیز بیان کرد که از حضرت صادق (ع) سوال نمودم که چرا فاطمه (ع)‌ زهرا نامیده می شود؟ امام صادق(ع) فرمودند: به این دلیل که هر زمان در محراب عبادت می ایستد نورا و برای اهل آسمان می درخشد چنان که نور ستارگان برای اهل زمین می درخشد. علامه مجلسی در کتاب شریف بحار از مناقب ابن شهر آشوب نقل نموده که گویند کینه های فاطمه (ع) ام الحسن و ام الحسین و ام الائمه و ام أبیها می باشد. برخی از اسامی و القاب آن حضرت عبارتند از: 1) انسیه: زنی که خصلت های خوب انسانی در او متجلی است 2) بتول : زنی پاک و دور از هر گونه آلودگی 3) تقیه: پاک و بی گناه 4) حبیبه : دوست و رفیق ، دوست داشتنی 5) حوراء : فرشته زنی که خصلت های خوب فرشتگان را داراست 6) کوثر: خیر فراوان زنی که دارای خیر فراوان و برکات بی شمار است 7) ریحانه: گل خوشبو و لطیف و مهربان
فضائل فاطمه (ع)

ادامه مقاله حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها